REȚETE

Hreanul are efecte anti-cancer, ajuta ficatul si multe alte beneficii – Vezi cum il poti prepara

Beneficii si contraindicatii hrean: in ce afectiuni poate fi util
Hreanul este o radacinoasa folosita atat pe post de condiment, ci si in scopuri medicinale. Aceasta radacinoasa contine multi compusi chimici care pot avea beneficii pentru sanatate. Din acest motiv, astazi ne dorim sa aflam ce efecte are hreanul si in ce afectiuni este util.

Hreanul (Armoracia rusticana) este o leguma crucifera, el fiind din aceeasi “familie” cu wasabi, varza, broccoli si varza kale. Planta are o radacina alba si lunga, iar frunzele sunt foarte lungi si verzi. Cand radacinile sale sunt taiate, o enzima descompune un compus chimic pe nume sinigrina intr-un ulei. Acest ulei, pe care oamenii de stiinta il numesc izotiocianat, este cel care ii confera hreanului acel miros specific si acel gust caracteristic.

Hreanul se consuma de regula in cantitati mici, iar o portie contine foarte putine calorii, insa in acelasi timp, contine mai multe minerale si numerosi compusi vegetali.

O lingurita – adica 15 grame – de hrean preparat (adica radacina data pe razatoare si pastrata in otet, sare ori zahar, pentru a fi servita drept condiment) contine:* 7 calorii * sub 1 gram de proteine * sub 1 gram de grasimi * 2 grame carbohidrati * 0,5 grame fibre.

Hreanul contine si mici cantitati de calciu, potasiu, magneziu, acid folic si alti micronutrienti.

Posibil remediu pentru migrene – Unii sunt de parere ca ar putea fi un remediu pentru migrena si se crede ca datorita capacitatii sale de a ingusta vasele de sange, hreanul ar putea fi de ajutor in tratarea migrenelor, insa nu exista studii clinice care sa sustina folosirea hreanului pentru acest tip de durere de cap.

Are efecte anti-cancer – Un studiu1 arata ca, de fapt, hreanul contine compusi chimici care lupta contra cancerului, numiti glucozinolati. Studiul din 2016, de la Universitatea din Illinois arata ca hreanul contine compusi chimici care ar putea ajuta la detoxifierea si la eliminarea radicalilor liberi care cauzeaza cancer in corpul uman. Oamenii de stiinta au putut sa gaseasca pentru prima data o asociere intre hrean si activarea anumitor enzime de detoxifiere.

Cercetatorii subliniaza ca hreanul contine de 10 ori mai multi glucozinolati decat “ruda” sa, un alt superaliment, broccoli. Tot ei spun ca nu va trebui sa mancam hrean in cantitati de ordinul kilogramelor: o lingurita din acest condiment aromat este suficienta pentru a ne bucura de beneficiile radacinii de hrean.

Are proprietati antibacteriene – Uleiul care este eliberat atunci cand radacina de hrean este taiata poate avea puternice proprietati antibacteriene. Studiile sugereaza ca hreanul poate sa lupte contra unor bacterii periculoase, cum ar fi E. coli, H. pylori si Salmonella.

Poate contribui la mentinerea sanatatii sistemului respirator – Consumul de hrean, dupa cum se stie, determina o senzatie ca de arsura la nivelul sinusurilor, nasului si gatului, iar din acest motiv, este folosit pentru a calma simptomele racelilor si pentru a ameliora problemele respiratorii.

Un studiu realizat peste hotare a aratat ca un supliment ce continea 80 mg de radacina uscata de hrean si 200 mg de nasturtium a fost la fel de eficient ca un antibiotic clasic in tratarea infectiilor acute ale sinusurilor si in tratarea bronsitei. Chiar daca aceste rezultate indica faptul ca hreanul poate sa ajute sistemul respirator, sunt necesare mai multe cercetari pe aceasta tema.